Annapurna aktuálně od Honzy a Karolíny
Ahoj,
Před týdnem jsme se vrátili z Nepálu z okruhu okolo Annapuren a jelikož jsme hodně využívali vaše stránky, tak se rádi podělíme o naše aktuální poznatky.
Rozhodli jsme se využít Govindovu kancelář a rozhodně toho nelitujeme protože nám to hodně usnadnilo především první den v Nepálu.
Nechali jsme si od něj zabookovat hotel a vyzvedli nás na letišti což zmírnilo počáteční kulturní šok.
Na letišti je spousta lidí, kteří po vás chtějí nějaké peníze za to že tam pracují nebo podobné výmysly a poměrně silně tlačí na to abyste jim něco dali. Jediná šance je důrazně opakovaně odmítnout. Taxi platíte řidiči až na konci cesty. Další český pár, který jsme potkali v letadle takto přišel o 20 Euro. Cena taxi viz níže. Pozn. buďte připraveni vehementně smlouvat a nenechat se jednoduše přesvědčit.
Po konzultací s Govindou u něj v kanceláři jsme si zabookovali letenku z Jomsonu (neměli jsme příliš času nazbyt) a pak lístek na bus z Pokhary. Ráno s námi pak šel Govindův kolega (asi také Govinda pro TIMS a ACAP a pak s námi jel taxíkem na stanoviště mikrobusu do Besi Saharu)
Za služby si vzal 25USD za nás oba + asi má i provize z prodeje jízdenek (obě za 16 USD) a hotelu. Pozn. Jako všechny nepálské agentury si bere provizi skoro ze všech služeb, ale pořád se to vyplatí, protože člověku ušetří dost běhání a času, který může věnovat poznávání krás. Samozřejmě čím častěji tam budete létat, tím méně toho budete po nep. agentuře potřebovat:-)
Ubytování jsme měli v "hotelu" Excelsior - je ve stejné ulici jako G. kancelář, na stejné straně a trochu dál od hlavní ulice. Na první pohled to vypadalo celkem OK (za 16 USD) i když ve srovnání s Ganesh Himal (za 20 USD) se to nedá srovnat ani v nejmenším. Problém nastal v "hotelu" Excelsior v noci, když jsme zjistili že nám po pokoji běhá tak 5 obřích švábů - fakt hnus! Po marných pokusech vyvraždit je pohorkou jsme šli spát při rozsvíceném světle. Další den už jsme spali v Besi Sahar. Pozn. pokud se vám toto stane (bohužel to není vyjimka i u dražších hotelů, nám se to stalo také), hned to nahlaste na recepci nebo v agentuře, která vám dojednala hotel - reagují na to promptně a buď dají jiný pokoj a nebo jiný hotel (aspoň mi máme takovou zkušenost).
Teď ještě nějaké útržky informací:
* na letišti v KTM v hale kde se vyřizují víza je třeba stát frontu na "without visa" protože vízum nemáte (nikoliv with visa dle logiky že ho potřebujete pro vstup do země)
* Silnice na právě straně řeky už je prokopaná z Bulbule až do Chamje a je na ni občas možné potkat autobus nebo Jeep, ale pro turisty to asi zvláštní význam nemá.
* Jedné skupince, která šla celý trek více-méně s námi trvala cesta z Jomsonu do Pokhary Jeepem/busem celé dva dny takže je dobré mít rezervu.
* departure tax se platí jen pro místní lety (z Jomsonu 200Nrp/os) U mezinárodních letů je to už v ceně letenky. Odletová taxa se tudíž na mezinárodních letech už neplatí myslím od minulého roku. (jinak jsme z KTM letěli do Delhi s Jet Airways a potom s Emirates přes Dubaj do Prahy)
Na letu Jomson - Pokhara byla taxa 200 za člověka
* částka 1200Nrp/osoba/den je v horní části treku hodně na hranici (vystačí na levnější jídlo a hrnek čaje ke každému jídlu) ale pokud se dole naladíte na konvičky milk tea tak v horní části treku už to stačit nebude. Buď musíte připlatit nebo snížit standard.
A to jsme tam byli před sezónou a měli často levnější ubytování.
* vodafone asi aktuálně nemá roamingovou smlouvu s žádným operátorem v Nepálu - žádná ze sim vodafonu se nám vůbec nepřihlásila. Signál pro O2 a Tmobile byl v KTM, Pokhaře, Besi Sahar a Jomsonu, ale ve vyšších polohách už je jen signál operátora, který se také s našimi sim do sítě nepřihlásil.
Mikrobus nás dovezl na konec Besi Sahar a jelikož byla další den stávka tak jsme už do Bhulbule šli pěšky.
Času jsme moc nazbyt neměli takže na žádný výlet jsme se nevydali. Radši jsme se snažili držet si nějakou časovou rezervu a pak se nám hodilo, že na konci treku jsme mohli zvolnit protože jsme byli po přechodu sedla trochu nachcípaní - asi z toho suchého vzduchu.
Jinak náš postup byl následující:
0 Besi Sahar
1 Bahundanda
2 Chamje
3 Danakyu
4 Bhratang
5 Ghyaru
6 Manang
7 Gunsang
8 Letdar
9 Thorung Pedi
10 Muktinath
11 Kagbeni
12 Jomson
* Z Muktinathu do Kagbeni jsme šli po pravé straně údolí kde vede asi celkem nové otevřená stezka a moc to doporučujeme - krásné turismem nedotčené vesnice a úžasné výhledy směrem do oblasti Mustangu.
* Taxi na letiště byl za 500 ale nesmlouval jsem (domluvené z hotelu - resp. vždy tam nějaký před hotelem čeká) Pozn. na tuto hranici i o malinko níže se dá usmlouvat i na ulici
TIMS stál 1700 (20USD)
ACAP stál 2000 (permit do Annapuren)
Obojí se dělá v jedné budově kousek od jezírka Rani Pokhari
Nic dalšího kromě víza jsme neplatili, maoisty jsme nepotkali.
Památky skokově zdražily
Patan 500
Pashupatinath 500
Swayambu 200
Bodnath 150
Honza a Karolina
Díky
Ještě máme slíbenou nějakou fotečku.
Komentáře
Přehled komentářů
Govinda - je to opravdu takový lišák :) byli jsme rádi že máme nějaky pevný bod v Nepálu, zejména po příletu, takže jsme tolik neřešili že na provizích si naúčtuje zpětně zjišteno tak dvacet procent navíc z každé položky plus paušál
Excelsior - Govindova první volba, máme podobný negativní zážitek, nebrat na víc než 1 noc a pak nejlépe pryč z Thamelu
Elektrárna - první den v úseku Bhulbule-Nadi Bazar probíhá masivní výstavba vodní elektrárny Ćíňany
Výbava - v říjnu stačí menší třísezonní spacák, všude výš jsou přikrývky. Neustále máte kontakt s civilizací takže stačí opravdu základní věci. V Manangu můžete prakticky cokoliv dokoupit.
Silnice - v Chame už je hotový most, další před Pisangem ve výstavbě. Řek bych že do roka dojedou jeepy až do Manangu a i tento úsek ztratí část svého kouzla, více viz http://msabelli.wordpress.com/2013/03/27/jeep-trekkingannapurna-circuit/
Ceny na treku - celkový průměr 1500 NRs/os/den bych bral opravdu jako minimum, bez piva a dalších radostí.
Jomsom - Pokhara: chtěli jsme letět (108 USD cena u G.) ale nějaký ohon tajfunu zkazil na několik dnů počasí (http://zpravy.idnes.cz/k-indii-se-blizi-silny-cyklon-di7-/zahranicni.aspx?c=A131012_080919_zahranicni_jj) a tak se nelítalo. Jeli jsme proto busem a zkejsli 4h na přestupu v Ghase, lístky byly vyprodaný a nakonec jsme byli rádi že jsme jeli posledním nacpaným busíkem, který se na úzké silnici dost povážlivě rozhoupával nas sráz... Cesta vypadala že skončí asi takhle: http://tn.nova.cz/zpravy/zahranici/tragedie-v-nepalu-autobus-se-zritil-ze-svahu-zemrelo-43-lidi.html
ale nějakym zázrakem to řidič projel, poslední hodiny navíc už za tmy. Vyklopil nás v Beni kolem desátý, kdy už večerní busy do Pokhary byly pryč. Hned nám nabídli taxi a po chvíli smlouvání jsme ho vzali za 3500 NRs. O půlnoci jsme byli u jezera v Pokhaře, tedy za den to jde, jeepem jistě rozumnějc.
Ceny památek - stále rostou, třeba Pashupatinath 1000, Patan 800 ostatní nápodobně
Smlouvání - schema začít s půlkou první požadované ceny a zakončit někde na 3/4 fungovalo vždy k oboustranné spokojenosti (tenhle bod často označovali jako "Nepali price"), tlačit je dál většinou za ten dolar už ani nestálo.
Re: Update říjen 2013
(Tomáš, 8. 12. 2013 14:02)
Ahoj, na těchto stránkách čtu jaký je Govinda lišák na jiných zase Gurand nebo Talrung, že chtěli peníze navíc. Asi zapomínáte, že za něco musejí žít a když je sezón jen na jaře a na podzim, tak si nebudou přihazovat 10%. V Čechách vám nevadí, že vás skoro každý odrbe, v hodně dobrém případě pouze o 30%, a v Nepálu se vám zdá divné, když to je 20%. Fakt některé lidi nechápu.
Tomáš
Re: Re: Update říjen 2013
(Radim, 6. 1. 2014 21:49)
Já Govindovi fandim a snažil jsem se aby můj komentář vyzněl pozitivně: jeho služby za tu cenu stojí. Nicméně pro ty co musí na cestu dlouho šetřit je to myslim užitečná informace. Jak už psali jiní, je třeba s ním smlouvat o každou položku jako s každým (nejen) nepálským obchodníkem.
A.B.C. na jar
(Vinco, 19. 12. 2012 23:18)
Ahojte,
planujeme A.B.C., pripadne Okolo Anna na jar, v aprili. Prosim, neviete poradit ci v tom case je vyssie uz tolko snehu ze su nutne macky? Pripadne odporucate nejaku vybavu navyse oproti vybave pre jesennu sezonu?
Dakujem.
V.
Re: A.B.C. na jar
(Aleš, 23. 1. 2013 15:20)Ahoj, může se stát, že v té době bude v sedle více sněhu, ale v dubnu tam už chodí početnější trekařské skupiny, které to prošlápnou. Myslím si, že mačky nebudeš potřebovat, ale jestli chceš mít jistotu tak ti stačí takové ty "nesmeky". Co se týká ostatní výbavy, asi je to stejné jako na podzim.
Re: A.B.C. na jar
(Hobbit, 13. 6. 2013 19:04)Duben už bude skoro určitě v pohodě. To sluníčko už začíná mít obrovskou sílu. Mačky jsou zcela určitě zbytečné, ale nesmeky se nám ještě koncem března osvědčily. Stejně jako gaitors /takové ty návleky, aby ti nešel sníh do bot/. Záleží ale na počasí. My chytli jednu pořádnou sněhovou bouři a pak bylo místy sněhu po pás - ale jen v nejvyšších polohách.
Ceny
(Robo, 22. 10. 2012 16:42)Ahoj, diky za super update. My sa chystame na jar 2013 a pocitam prave peniazky v prasiatku. Bolo by mozne poslat orientacne kolko teda pocitat na osobu/den, v sezone a pre ludi "neasketov". Diky. Robo
Re: Ceny
(Aleš, 23. 10. 2012 11:50)
Ahoj Robo,
optimální je počítat cca 1500 rupií den/treku, alespoň takový jsme měli my a potvrdil mi i Honza s Kaorlínou, že toto je částka se kterou se dá v průměru bez problémů vyjít. V nižších výškách se do ní hravě vejdete a ve vyšších to může být o něco málo více. Platí čím výše tím dražší služby a jídlo (dole stojí dalbhat kolem 250R nahoře i 400R). Uvedená částka stačí na ubytování a 3x denně jídlo a nějaký ten hrnek čaje, voda z vlastního zdroje (filtrace, chem. úprava). Samozřejmě pokud si chceš dávat každý večer termosku čaje, pivo a nějaký mls, tak musíš raději počítat s nějakou rezervou. Samozřejmě v rozpočtu není internet, telefon, nabíjení baterií, záloha fotek na CD-DVD, nakupování vody, případně nosič atd.
Už to není tolik, tak jak to bývalo, ale stále ještě někde platí, že pokud hledáte nocleh ve vesnicích, které se nachází za nebo před těmi hlavními vesnicemi (ty, které jsou uvedeny v průvodci a hojně se zde ubytovávají trekaři) dají se ceny služeb srazit na nižší částky.
Re: Ceny
(Hobbit, 8. 4. 2013 17:28)
Stav březen 2003 Annapurna round + Tillicho:
Ubytování, nikdy více jak 100 NPR na osobu /není problém spát zadarmo pokud slíbíte oběd a večeři/.
Čaj: 300 - 495 small pot - tak 4-6 hrnků (levnější černej nebo zázvorovej) doporučuji ale kupovat od babiček, co ho prodávaj podél treku, kde vždy usmlouváte cenu na 70 za dva hrnky.
Jídlo: 250-500 za osobu za jedno jídlo (nudle, momo, rejže) Dhal bat spíše za 400-600 ale přidávají dokud nejsi plný.
Pivo: 350-450 (650ml) dávejte si velkej pozor, většinou mají prošlé lahve, často hodně měsíců.
Pro srovnání ceny v Kathmandů (takový správný místní vývařovný):
Momo/Nudle/Rýže: 50-150
Snídaně: Polívka, vejce, doughnut, čaj: 75
Čaj: 10-40 (hrníček)
Pivo: 175
Pokud se někde jen stavujete na jídlo, není problém cenu srazit a říct si třeba o dvoje smažené nudle se zeleninou za 500 i když podle ceníku by to mělo být třeba 700. Vyjmkou je teahouse na Thorong-la. Tam se s váma vůbec nebudou bavit. :D
Smlouvat to chce trochu s nadhledem a pobavením. Nepálci smlouvají rádi a baví je to, ale nesmíte to přehánět a je lepší je nechat zastavit na ceně, kterou řekli oni, mají pak pocit, že udělali dobrej obchod, ač vy máte jídlo prakticky o 200 levnější. Za deset dní ušetříte dost na letadýlko z Jomsomu, který je úžasným zážitkem.
Re: Re: Ceny
(Eduard, 10. 4. 2013 11:41)
Ahoj, koukám na ty ceny co píše Hobbit. Šli jsme to samé a taky teď na jaře. Spali jsme mimo hlavní turistické vesnice, spíše v menších vesničkách a ceny za jídlo byly o něco nižší. Abychom poznali co nejvíce život v oblasti, spali jsme hodně v menších lodžích nebo i u domorodců. Často jsme měli noclech zdarma.
Small pot čaje - kolem 230 a více
Dhal bat - kolem 280 bez přídavku, 330 a více s přídavkem
Smažená rýže, nudle nebo zapečený brambor - kolem 200 a více
Výše je to samozřejmě dražší, tam už moc možností spát mimo tustické vesnice není.
Re: Re: Re: Ceny
(Hobbit, 13. 6. 2013 18:58)Jo, jo. Ty moje ceny to bylo Chame - Mutiah. Takže nejdražší oblast. Čím jste níž, tak ty ceny progresivně klesají až k cenám v Kathmandů. Ale jak jsem psal, poměrně jednoduchým smlouváním se dostanete na ceny o poznání nižší (víceméně ty v těch malých vesničkách kolem).
Silnice
(Petr, 8. 1. 2013 14:23)
Ahoj,
díky za super článek. Silnice je prokopaná do Chamje, nebo až do Chame? Našel jsem totiž na netu obě informace. Vyplatí se přesto jít ten úsek pěšky a vede cesta někde mimo silnici?
Díky, Petr
Re: Silnice
(Tomáš, 23. 1. 2013 15:32)Silnice se kope až do Manangu, zatím se dá dojet jen do Chamje respektive kousíček za. "Silnici" se sem tam vyhneš, ale není to jako u nás, to je taková kamenitá polňačka a že by tam byl nějaký frmol, někdy tam za den potkáš jednu motorku, traktor a náklaďák. Ale jestli chceš zažít dobrý adrenalin, tak se kus svez:-)
Re: Re: Silnice
(Zuzana, 25. 1. 2013 10:41)Loni na podzim jsme to šli a rádoby cesta je tam vybudovaná, ale za dva dny jsme na ní potkali jeden traktůrek.
Re: Silnice
(Hobbit, 8. 4. 2013 17:14)Pořiď si novou mapu, kde jsou červeně a modře vyznačené nové treky, na většině míst vznikly nové traily mimo silnici. Takže je možné se cestě vyhnout. Není to ale stejně silnice západního střihu, je to jen široká, kamenitá, prašná cesta. Džípy jezdí z Besisaharu až do Chame. Za pasem to je už z Muktinahu. Březen 03 byla cena 2000 rupek Besisahar-Chame, 695 Muktinah-Jomsom. Naopak autobus z Kathmandů do Besisaharu 395 rupek (80 Kč), pokud ho koupíš přímo na severním nádraží. Cesta public busem byla daleko zábavnější a příjemnější, než turistickým. Když dorazíš na nádraží hodně brzo zabereš si první dvě místa a máš luxusní prostor pro nohy (kterej teda musíš během cesty trochu bránit pod náporem dočasných cestujících). Vřele, ale opravdu vřele doporučuju letadlo z Jomsomu do Pokhary. 80 dolarů, ale let letadýlkem Káně, kde sedíš přímo za pilotem a koukáš mu pod ruce, je za svítání přes hory úžasnej zážitek.
Re: Re: Silnice
(Zdeněk, 10. 4. 2013 11:26)Ahoj, přidávám se, že cesta z KTM do Besi Sahar normální linkou je super zážitek, oproti turistickému autobusu. Akorát, že ty autobusy mají, na této trase (KTM-Dumre-Pokhara), průměrně 1 havárii denně. Jestli mohu doporučit, nechte se dovést turistickým do Dumre, odtud je to cca hoďka do Besi, a na to využijte místní bus, jel jsem to párkrát a stojí to za to.
Update říjen 2013
(Radim, 22. 11. 2013 16:57)