S jejich svolením uveřejňujeme jejich e-mail po jejich návratu z Nepálu, kde jsou zajímavé zážitky, ale i aktuální informace o treku na Gokyo a cenách vybraných služeb a produktů.

jo jo, Himaláje i Nepál nás chytily za srdce a pokud bude možnost, určitě bychom se tam ještě někdy rádi podívali, jenže nevíme, zda naši zaměstnavatelé budou mít pochopení pro další měsíční dovolenou ...

Doporučili jsme jim Tibetsko-Nepálskou restauraci Small Star.
Ve Small Star jsme jedli asi jen 2x, bylo to dost ostrý (i když jsme Sušila prosila o "neostrou verzi") , takže já jsem si zase až tak moc nepochutnala, Zdenda se potil, ale zvládl to :-) Pivo jsme ochutnali 1x, ale spíš nám to připomínalo burčák a v tom horku jsme měli větší chuť na normální pivo než na teplý pití. Já jsem si oblíbila Lassie (nebo tak nějak se to píše), je to takový jogurtový mlíko, buď bez příchutě nebo banánový. Dala jsem si ho ve Small Star i u Yaka a bylo vždy výborný !

Kdo letí do Káthmándú musí navštívit památky
V KTM jsme stihli navštívit základní památky: Swayambunath, Durbar Sq., Boudhanath, Pashupatinath a Bhaktapur (tam se nám líbilo moc).
V Pashupati se platí poplatek 500 Rp./os, ale podplatili jsme výběrčího 100 Rp. a šli jsem na 1 lístek oba dva. Do Bhaktapuru se platí vstup 750 Rp./os, ale stačí to obejít po druhém mostě a tam nevybírají. Chodili jsme hodně pěšky a jezdili autobusy. Taxíka jsme využili jen na letiště a zpět.

Porovnávali jsme ceny z předloňska a některé šli nahoru a některé zase dolu.
Tady jsou aktuální (skoro) informace a ceny:
* permit Sagarmatha park: přes Govindu 10 USD/os
* vstupné do parku: 1000 Rp/os
* letenka Lukla: přes Govindu 226 USD za zpáteční letenku
* voda1 litr: Thamel 10Rp./ Namche 100 Rp./ Thame 200 Rp. (my jsme vodu naposled koupili v Namche)
* taxík z letiště: v odpoledních hodinách se podařilo usmlouvat 200 Rp.
* taxík na letiště: ráno skoro bez smlouvání za 300 Rp.
* momo na ulici: malá mistička za 20 Rp.(to je ale spíš na chuť, pro nasycení by toho muselo být 3x tolik :-)
* černý čaj: 30-40 Rp. malý hrnek/ 200-250 Rp. malá konvice/ 450 střední k./ 550 velká k.
* pokoj na treku: hodně se nám podařilo usmlouvat na 100 Rp., v Dole a Phanga jsme nesmlouvali a platili 200 Rp., v Thukle je jen jediná lodže (Yak Lodge) za 300 Rp., v Gorak Sheepu pěkný pokuj bez smlouvání za 200 Rp. V Pheriche dokonce za 50 Rp.(malý ale čistý pokoj)
* jídlo na treku 250-350 Rp.
* pivo: Everest ve Small Star 170 Rp., na treku 300-350 Rp.
* pokoj v Thamelu: Potala přes Govindu -usmlouvali jsme z 20 USD na 15 USD (mini pokojíček) (Poznámka: na první noc po příletu to člověk jakž takž snese i když je to drahé, ale pak doporučujeme to co udělali Zdenda s Evou, my to taky tak praktikujeme), po návratu z treku jsme se ubytovali v Paknazol hotelu za 550 R./pokoj (veliký pokoj)
* Dal Bath: 280 Rp. v Pangboche - 450 Rp. v Gorak Sheepu (poznámka: níže se dá sehnat za 180 - 240 Rp.)

V Thamelu jsme byli na jídlo také v Yakovi, já si tam pochutnala na obyčejných vařených špagetách s rajčatovou omáčkou a Zdendovi rýže s kari také chutnala. Pravda ceny vyšší než ve Small Star, ale zase trochu jiné. Jo, a při objednání Dal bathu vás tu upozorní, že cena je za porci bez přídavku !!!

Na našem top žebříčku jídel se umístila vynikající rajčatová polívka s vajíčkem (z čerstvých rajčat) v Jorsale za 150 Rp. a Dal Bath v Phagdingu v Namaste Lodge za 300 Rp. (včetně několika přídavků :-))

U Govindy jsme si vyměnili EUR za 108,50 (ve směnárně kurz 106) a USD za 75,20 (směnárna 72)
Nechali jsmer si též vypálit fotky na DVD za 250 Rp/kus, ale naštěstí se fotkám na kartách nic nestalo.
V Thamelu jsme si před trekem koupili i nějaký oblečení:
* péřové vesty za 2400-2500 Rp.
* trekové hůlky 900 Rp.
* goretexové bundy s vložkou (prý softshell) 4500 Rp.
a v Namche ještě přikoupili softshellové kalhoty za 1800 Rp.

Na naše doporučení, tedy Peti, museli vyzkoušet masáže:-)
Masáže jsme v KTM taky vyzkoušeli, nejvíc nás nadchla 60 minutová reflexní masáž nohou, to byla opravdu bomba !

Co doprava a trek?
Jinak trek jsme si fakt užili, odlet z KTM do Lukly na první pokus :-)
Zpáteční let jsme měli rezervován na 18.10. ráno, ale přišli jsme do Lukly 17.10. před polednem a šli rovnou na letiště a měli štěstí - měli volno na posledním letu ve 13 hod, takže jsme ušetřili 1/2 dne čekání !

Nejdůležitější je aklimatizace. Himaláje jsou úchvatné, ale není to výlet do stromovky nebo na Sněžku, stalo se nám jednou něco podobného jako Evě.
Zdravotně jsme to zvládli asi průměrně:
v Namche jsme sice den zůstali a dali si aklimatizační den do Thame, ale den následující jsme to střihli až do Dole a další den pokračovali.
Asi jsme v Dole měli den zůstat, protože zbytek treku co jsme nabírali výšku mi bylo blbě od žaludku. V Gokyu, když jsme ráno vyrazili na kopec mi bylo tak zle, že jsem došla asi tak do 1/2 a musela to otočit (stejně bylo zatažený a nehoře prý žádný rozhled :)
Když jsme další den přecházeli ledovec, tak jsme byla slabá jak moucha a musela pořád odpočívat . Jednu chvíli se mi zatmělo před očima a začali brnět ruce a tak bylo rozhodnuto, že přes Cho La Pass nejdeme. Navíc ten den napadl v sedle sníh a bylo to nebezpečné, takže to už jsme nechtěli riskovat vůbec. Ten den jsme na ledovci potkali Švýcara, který sedlo přecházel den předcházející a ztratil tam nepálského průvodce, na kterého spadlo uvolněné kamení ze skály když odpočíval. Když jsme dorazili do Dragnaku, všimli jsme si skupinky Nepálců postávající u skály nad aluminiovým vakem...
Takže jsme to sestoupali až do Phorse (tam začalo pršet a dva dny vydrželo lít skoro nepřetržitě) a pak zase nahoru až na Kala Pathar - tam už se nám vylézt podařilo, i počasí přálo :)

Jo, a aktuálně se ledovec už nedá přejít cestou, která je značená v mapách (tzn. odbočkou cca na půl cesty mezi vesničkou Phanga a Gokyo), ale vyleze se rovnou nad vesnici Gokyo a Ngozumba se přechází skoro napříč. Níž už je to prý nebezpečný.

No a nejhorší místo treku ? Asi Lobuche, kam jsme dorazli kolem 17 hod a všechny lodžie byly narvaný velkýma skupinama s nosiči a průvodci.
Nechtěli nás nikde nechat ani na přespání v dining room. Nakonec jsme si objednali jídlo v jedné lodžii a rozhodli se, že tam prostě zůstanem a vyhodit se nenecháme. A vlastně jsme měli štěstí - potkali jsme tu príma dvojku Kamilu se Standou, kteří dopadli s ubytováním stejně jako my a nakonec nám večer docela uběhl při sdělování zážitků, tedy spíše naslouchání jejich, jelikož byli (a pořád asi jsou) na 7 měsíční cestě po Asii. Začínali v Číně, pak Mongolsko, po Nepálu mířili do Indie, Vietnam, Laos, Kambodža .... mrkněte na blog.hedvabnastezka.cz/kamca-a-stana
Těm jsme záviděli ...

Takže aspoň pár informací co jsem povzpomínala, doufám, že budou užitečné.
Kdyby vás ještě cokoli napadlo tak pište.
Fotky už pošleme brzy.

tak zatím ahojky, keep in touch !